Rejseforsikring og Corona-virus/covid 19

16. marts 2020 14:00

Har du rejseforsikring/afbestillingsforsikring hos Himmerland Forsikring, og er du i tvivl om, hvorvidt forsikringen dækker for afbestilling af din rejse eller behandling af sygdom/tilskadekomst, når du er afsted? Så læs mere her. 

AFBESTILLING AF REJSER SOM ENDNU IKKE ER PÅBEGYNDT

Kontakt først dit rejsebureau eller flyselskab med henblik på ombooking eller refusion. Rejser, som du er berettiget til at få refunderet af rejsebureauet eller flyselskabet, jf. lov om pakkerejser og sammensatte rejsearrangementer eller andre vilkår, er ikke dækket af din afbestillingsforsikring. Hvis dit rejsebureau eller flyselskab ikke yder fuld refusion eller ombooking af din rejse, så vent med at afbestille, til der er 3 døgn til afrejse.

Forsikringen dækker alene de rejseudgifter, som du ikke er berettiget til at få refunderet af dit rejsebureau eller flyselskab. Du skal derfor kontakte dit rejsebureau eller flyselskab, før du kontakter os.  

Vi er bevidste om, at der lige nu kan være rejsearrangører, der ikke kan give svar på, hvorvidt der vil ske refusion eller ombooking. Vi er dog nødt til fortsat at henvise til, at du har en afklaring fra din rejsearrangør, idet vi ikke kan behandle dit erstatningskrav, førend der foreligger en endelig afklaring af rejsearrangørens forpligtelser.

Afbestillingsforsikringen er en tilvalgsdækning til rejseforsikringen. Du har således kun mulighed for dækning af afbestilling, hvis en sådan er tegnet.

Afbestillingsforsikringen dækker ikke, hvis der allerede ved bestilling af rejsen blev frarådet rejser til området. 

 

HVIS DU ER I UDLANDET NU

Ifølge Udenrigsministeriet er der på nuværende tidspunkt ikke tale om evakuering. Du skal kontakte dit rejsebureau eller flyselskab med henblik på at arrangere din eventuelle hjemrejse. Du er dækket af din rejseforsikring, indtil rejsebureau eller flyselskab har mulighed for at transportere dig hjem.

Hvis rejsebureauet/flyselskabet ikke kan hjælpe dig, jf. rejsebetingelserne, dækker rejseforsikringen udgifter til den billigst mulige transportmulighed (svarende til økonomiklasse). Vi dækker udelukkende, hvis der er dokumentation for, at rejsebureauet/flyselskabet ikke dækker.

Anmeldelse af skade

Vi har lige nu travlt med at besvare opkald fra vores kunder. Derfor kan der også være ekstra ventetid ved henvendelse til os. Vi håber på din forståelse og tålmodighed og beder dig under hensyntagen til den ekstraordinære situation at anmelde eventuel skade via Mit Himmerland her på hjemmesiden eller pr. mail til skade@himmerland.dk  

Inden du anmelder skader på din afbestillings- eller rejseforsikring, kan vi anbefale dig at læse vores vejledning nedenfor om, hvilke tilfælde der kan være dækket af din forsikring.

Når du anmelder en skade på din afbestillingsforsikring, skal vi bede dig vedlægge flybillet/rejsebevis.

 

Spørgsmål og svar

Læs her 

 

Du kan i øvrigt også læse mere om forsikringsbranchens generelle vilkår på

Forsikring & Pensions hjemmeside