Rejseforsikring og Corona-virus/covid 19

16. juni 2020 14:30

Har du rejseforsikring/afbestillingsforsikring hos Himmerland Forsikring, og er du i tvivl om, hvorvidt forsikringen dækker for afbestilling af din rejse eller behandling af sygdom/tilskadekomst, når du er afsted? Så læs mere her.

Afbestilling af rejser som endnu ikke er påbegyndt (efter den 15. juni 2020 gælder dette alle lande undtagen Tyskland, Norge og Island)

Kontakt først dit rejsebureau eller flyselskab med henblik på ombookning eller refusion. Rejser, som du er berettiget til at få refunderet af rejsebureauet, jf. Lov om pakkerejser og sammensatte rejsearrangementer, er ikke dækket af din afbestillingsforsikring. Hvis dit rejsebureau eller flyselskab ikke yder fuld refusion eller ombookning af din rejse, så vent med at afbestille, til der er 3 døgn til afrejse.

Forsikringen dækker alene de rejseudgifter, som du ikke er berettiget til at få refunderet af dit rejsebureau eller flyselskab. Du skal derfor kontakte dit flyselskab eller rejsebureau herom, før du kontakter os.

Vi er bevidste om, at der lige nu kan være rejsearrangører, der har lang ekspeditionstid eller som tilbyder refusion i form af gavekort/voucher. Vi er dog nødt til fortsat at henvise til, at du har en afklaring fra din rejsearrangør, idet vi ikke kan behandle dit erstatningskrav, førend der foreligger en endelig afklaring fra rejsearrangøren. Vi skal gøre opmærksom på, at et gavekort eller en voucher også betragtes som refusion, hvorfor man derfor ikke er berettiget til erstatning fra afbestillingsforsikringen.

Vælger du at rejse alligevel?

I Himmerland Forsikring passer vi godt på vores kunder, og vi bakker som nævnt op om de anbefalinger og vejledninger, myndighederne melder ud. Derfor ønsker vi heller ikke at tilskynde til, at disse anbefalinger og vejledninger ikke følges.

Vi anbefaler, at du altid følger udenrigsministeriets rejsevejledninger. Vælger du at trodse anbefalingerne og rejser alligevel, så dækker din rejseforsikring ikke. Dette gælde såvel Covid-19 relateret sygdom som anden sygdom og tilskadekomst.

I Tyskland, Norge og Island dækker din rejseforsikring på almindelig vis.

Skal du snart indbetale restbeløb på en rejse med afrejse inden 31. august 2020? - gælder ikke Tyskland, Norge og Island

Pakkerejser: Kontakt rejsearrangøren, du har købt pakkerejsen hos.

Feriebolig, hotel eller campingplads: hvis du har betalt depositum, og du er i tvivl om, hvorvidt du skal betale restbeløbet, anbefaler vi, at du kontakter os. Vent til der er 3 dage til betalingsfristen, så kan vi bedre vurdere, hvad der er bedst i din situation – om du skal betale resten af rejsen, eller om du kan få dit depositum refunderet.

Overvejer du at bestille en ny rejse (til andre lande end Tyskland, Norge og Island)?

Bestiller/køber du en ny rejse til et land eller område, som Udenrigsministeriet på tidspunktet for bestillingen/købet fraråder at rejse til (landet er orange/rødt), dækker rejseforsikringen og afbestillingsforsikringen ikke, så længe Udenrigsministeriet fraråder at rejse dertil.

Hvis Udenrigsministeriet på et senere tidspunkt ændrer anbefaling, og landet bliver gult, så dækker rejseforsikringen ved afrejse dertil, såfremt afrejsen finder sted efter ændringen af Udenrigsministeriets ændring til gult.

Anmeldelse af skade

Vi har lige nu travlt med at besvare opkald fra vores kunder. Derfor kan der også være ekstra ventetid ved henvendelse til os. Vi håber på din forståelse og tålmodighed og beder dig under hensyntagen til den ekstraordinære situation at anmelde eventuel skade via Mit Himmerland her på hjemmesiden eller pr. mail til skade@himmerland.dk.

Inden du anmelder skader på din afbestillings- eller rejseforsikring, kan vi anbefale dig at læse vores vejledning nedenfor om, hvilke tilfælde der kan være dækket af din forsikring.

Når du anmelder en skade på din afbestillingsforsikring, skal vi bede dig vedlægge flybillet/rejsebevis.

 

Du kan i øvrigt også læse mere om forsikringsbranchens generelle vilkår på

Forsikring & Pensions hjemmeside